Waar moet je zijn voor een nieuw haarwerk?


Ik ben geen haarwerker. Ik verkoop geen haarwerken. Ik kan er wel eentje voor je knopen, maar ik ben veel duurder dan een vrouwtje in China dat in een haarwerkfabriek werkt.
Maar ik krijg heel veel vragen over wat een goede haarwerker is, waar je op moet letten, of je beter echt haar of synthetisch kunt nemen, hoe lang een haarwerk mee hoort te gaan e.d.
Ik heb hierover veel informatie op mijn site. Op deze pagina wil ik een paar dingen handig op een rij zetten voor je.

De allereerste stap
Ga naar je huisarts en laat je doorverwijzen naar een dermatoloog. Die kan beoordelen wat de oorzaak is van de haaruitval en wat eraan te doen is. Is er niets aan te doen, helpt het niet voldoende of duurt het erg lang voordat je haar weer terug komt, dan kun je een haarwerk aanschaffen. Vraag altijd een machtiging aan je zorgverzekeraar. Het wisselt per verzekeraar of je die nodig hebt, maar beter mee verlegen, dan om verlegen.

Hoe kies je een haarwerker?
Het eerste vereiste van een haarwerker is dat die is aangesloten bij een branche organisatie. Er zijn er twee: ANKO en HSBN.
Hier vind je een kaart met daarop alle haarwerkers die bij de ANKO zijn aangesloten:
kaart ANKO
Hier vind je een kaart met daarop alle haarwerkers die bij de HSBN zijn aangesloten:
kaart HSBN

Waarom is het belangrijk dat een haarwerker is aangesloten bij een branche organisatie?
Om de kwaliteit en de nazorg te waarborgen.
Ze hebben eisen waar een haarwerker aan moet voldoen en die controleren ze eens in de zoveel tijd. Ze hebben een geschillencommissie waar je laagdrempelig kunt klagen, als je klachten hebt over je haarwerker en je komt er in onderling overleg niet uit.

Wat mankeert er dan aan de haarwerkers die niet aangesloten zijn bij een branche organisatie?
Veel. Het is een vereiste voor de vergoeding van je haarwerk door je zorgverzekering. Als ze niet zijn aangesloten kan het zijn dat ze slechte nazorg leveren. Je wilt een haarwerker waar je naar terug kunt als je haarwerk niet lekker zit, je hoofdhuid irriteert of snel slijt. En je wilt dat het dan netjes opgelost wordt. Bij een haarwerker die nergens bij is aangesloten moet je maar afwachten of ze dat ook doen.

Hoe zit het met je zorgverzekeraar?
Voor je definitief kiest voor een haarwerker moet je wel zeker weten dat het wordt vergoed als je ergens een haarwerk koopt. Kijk op de site van je zorgverzekeraar (of bel ze) of ze een lijst hebben met zorgverleners die je moet gebruiken en kijk of de haarwerker van jouw keuze erbij staat. En kijk na wat er wordt vergoed. Je krijgt in elk geval een vergoeding uit de basisverzekering en die is bij elke zorgverzekering hetzelfde. In 2019 is dat 436 euro eenmaal per jaar. Naast de vergoeding uit de basisverzekering kun je ook nog een vergoeding krijgen uit de aanvullende verzekering. Kun je op de site van je zorgverzekeraar niet vinden waar het staat kijk dan bij: http://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/pruiken
Hier staat van elke verzekeraar wat de vergoeding is uit de aanvullende verzekering. Er zijn enorme verschillen. Die lopen van 0 euro tot meer dan 1.000 euro. Het kan dus ook de moeite lonen om van zorgverzekeraar te veranderen. Zeker als je een haarziekte hebt die blijvend is, want dan heb je de rest van je leven elk jaar een haarwerk nodig. Ben je een man dan heb je pech; tegenwoordig krijgen mannen niets meer vergoed. Lees ook mijn blog: https://www.haarknopen.nl/moet-je-veranderen-van-zorgverzekeraar/

Waar moet je op letten als je naar een haarwerker gaat?
Of het klikt. Heb je een goed gevoel hebt bij de haarwerker is belangrijk. Je doet er een grote aankoop die grote impact heeft of je zelfbewustzijn. Als het tegenvalt, kost het een hoop geld en je ziet elke dag in de spiegel de teleurstelling. Het is dus goed om een haarwerker te kiezen die je vertrouwt. Ben je lid van de Alopecia Vereniging vraag daar dan na of zij een betrouwbare haarwerker weten bij jou in de buurt. Maar een goede haarwerker voor iemand anders hoeft nog niet de beste voor jou te zijn. Ga niet over 1 nacht ijs. Neem iemand mee de eerste keer en ga liefst ook nog bij een tweede haarwerker kijken voordat je een beslissing neemt.
Voelt het niet goed? Slaap er dan nog een nachtje over. Laat je niet dwingen tot een te snelle beslissing.
Maar realiseer je ook dat een haarwerk maar een hulpmiddel is. Te hoge verwachtingen zorgen voor teleurstelling. Het is lastig om een haarwerker duidelijk te maken welk beeld je in je hoofd hebt van jezelf wat je perse wilt terugzien als je het haarwerk op hebt.
Ga niet gelijk voor een maatwerk haarwerk. Die wordt speciaal voor jou gemaakt en die kun je niet terugsturen als hij niet bevalt. Ga eerst voor confectie en laat een aantal haarwerken komen om te passen en te kijken of je spiegelbeeld je aanstaat.
Wil je haarwerker er niet genoeg bestellen? Het kost ze geld om haarwerken te laten komen, dus soms doen ze moeilijk. Maar er is een heel land voor met haarwerkers, dus je kunt altijd naar een ander. Lees ook mijn blogs: https://www.haarknopen.nl/hoe-kies-je-de-juiste-haarwerker/ en https://www.haarknopen.nl/een-haarwerk-kopen/

En als er wat met het haarwerk is?
Een goede haarwerker denkt met je mee en zal proberen problemen op te lossen zodat je een tevreden klant blijft die weer terugkomt het jaar erop. Maar niet elke haarwerker is even handig en soms is de oplossing ook om het haarwerk terug te sturen naar de fabriek. Maar dan ben je het maanden kwijt.

  • Als het haarwerk niet goed past, dan is dat vaak op te lossen met wat naaiwerk. Te klein is heel lastig, te groot is makkelijker.
  • Als het randje aan de voorkant irriteert, dan is dat op te lossen door er een stukje zachte transparante frontlace tegenaan te naaien met transparant garen.
  • Irriteert het hele binnenwerk, dan kan het haarwerk worden gevoerd. Kies wel bij je volgende haarwerk eentje met een zachter binnenwerk, want voorkomen is beter dan genezen.
  • Verschuift het haarwerk als je je hoofd naar achteren doet, dan kun je dit ook oplossen met wat naaiwerk.
  • Wordt je scheiding steeds breder of wordt de rand zichtbaar aan de voorkant, dan kan er haar worden bijgeknoopt.
  • Scheurt de lace, dan kan er een stuk frontlace tegenaan worden genaaid aan de binnenkant.

Heb je problemen in het eerste half jaar, dan kun je van je haarwerker verwachten dat die het oplost. Heeft die er moeite mee of komt die met een oplossing waar je niets mee kunt (opsturen en maanden kwijt zijn), dan kun je ook vragen of je haarwerker mijn rekening wil vergoeden. Je kunt dan naar mij komen en dan lossen we het ter plekke op.
Heb je problemen na het eerste half jaar, dan is het lastiger om de haarwerker te laten betalen. Meestal geven ze maar een half jaar garantie. Kijk elders op mijn site voor de tarieven. De meeste reparaties zijn niet zo duur en je kunt dan weer maanden vooruit met je haarwerk.
Heb je andere problemen met je haarwerk, neem dan vrijblijvend contact op. Er kan meer dan je denkt.