Het allereerste begin


Twee jaar geleden ben ik begonnen met mijn bedrijf haarknopen.nl.

Tot mijn verrassing was die domeinnaam nog gewoon vrij en kon ik die gebruiken voor mijn website. Ik heb toen bij een niet al te dure provider een standaard template op mijn site gezet en daar de tekst overheen. Simpel maar effectief. Niet meer dan twee pagina’s: mijn homepage waarop ik uitleg gaf over wie ik ben en wat ik doe en een contactpagina.

Bij de gratis foto’s die bij die site hoorden vond ik een mooie foto van een mevrouw met prachtig haar: mijn logo.

Toen mijn eerste klant belde had ik nog niet al mijn haar binnen en ze woonde vlakbij mijn leverancier. Ik heb toen afgesproken dat ze haar haarwerk niet op hoefde te sturen of naar mij hoefde te komen. Ik ging het haarwerk bij haar ophalen en bij mijn leverancier knopen.

Het was een mooie lange blonde pruik met vooraan bij de scheiding een kale plek. Ik heb er best wel lang over gedaan omdat ik mijn eerste klant goed wilde bedienen. Het geld dat ik ervoor had gevraagd stond niet in verhouding tot de uren, maar dat maakte me niet uit. Ze was zo tevreden dat ze me gelijk haar reservepruik meegaf om die ook bij te knopen. Op die tweede ben ik ook veel te lang bezig geweest en daarvoor heb ik ook te weinig gevraagd, maar ik was al blij dat ik een tevreden klant had.

Mijn eerste klant had me gevonden via mijn site en dat was knap, want na een tijdje was mijn site gezakt naar pagina 18 bij Google. Ik was bang dat niemand mij verder zou vinden. Het werd al snel tijd om mijn site om te bouwen naar eentje met meerdere pagina’s zodat ik wat meer informatie kwijt kon en om te zorgen dat mijn site niet te statisch werd, ben ik ook een blog gaan schrijven. Ik sta inmiddels gelukkig een stuk hoger als je me zoekt met Google.

Ik werd gebeld door RTL4 of ik me wilde profileren in hun programma LifestyleXperience. Het leek me een goed idee om publiciteit te krijgen voor mijn bedrijf en mijn ijdelheid was natuurlijk gestreeld. Ik kwam op tv! Het kostte een vermogen en ik zou het nu niet meer doen, maar het was wel kicken. Ik had lang nagedacht wat ik aan zou trekken op de opname en ik was heel tevreden met mijn keus. Bleek de presentatrice eenzelfde rood jasje aan te hebben.

Ik had toen ook inmiddels een facebookpagina gemaakt en ik kon drie berichten wijden aan het tv-programma die allemaal goed scoorden. Het eerste bericht had zelfs 173 weergaven. Een enorm bereik voor een facebookpagina die hooguit 30 keer was geliked. Inmiddels zit ik gelukkig al op meer dan 100 likes. Het zullen er nooit honderden worden, want mijn klanten liken niet. Niet omdat ze niet tevreden zijn, integendeel, maar omdat er een taboe rust op het dragen van een pruik. Niemand wil laten weten dat ze een pruik dragen en daarvoor bij mij zijn geweest. Vanwege dezelfde reden krijg ik ook weinig recensies. Ik vind dat jammer, maar ik begrijp het wel. Een paar jaar geleden zou ik het zelf ook niet hebben gedaan.