Klit je haarwerk?


Een probleem bij halflang en lang haar bij een haarwerk is dat het nog wel eens gaat klitten.
Ze zeggen dat Europees haar minder snel klit omdat dat zachter is. Dan kan, alleen het is ook veel duurder. Dan is het des te irritanter als je zo’n duur haarwerk hebt en het klit alsnog.

Wat kun je zelf doen?
Borstel het goed door voordat je het wast.
Was het met koud water. Door warm water gaan de schubben open staan en dan gaan ze dus in elkaar haken en klitten.
Je kunt het in een bakje met een sopje leggen, maar je kunt het haarwerk ook een paar keer door het water heen halen en dus niet neerleggen. Dan heeft het nog minder kans om te gaan klitten.
Conditioner is bedoeld om de schubben te sluiten, dus gebruik na de shampoo altijd conditioner en spoel die altijd uit met koud water. Let op: Conditioner breng je altijd aan in de punten en niet bovenop bij de knoopjes. Want als de knoopjes zacht worden kunnen ze loslaten en dat wil je niet.
Klit het dan nog? Zuur schijnt goed te zijn tegen klitten, dus spoel na met appelzijn 1:3 verdund met koud water.

En je kunt ook olie in je haar doen om het zachter en beter doorkambaar te maken. Let wel: ik zeg doorkambaar, maar gebruik NOOIT een kam. Alleen met een borstel door je haarwerk a.u.b. En bij klitten altijd onderaan beginnen en heel voorzichtig naar boven werken. Nooit hard trekken aan nat haar want dan gaat het kapot.
Een fijne olie vind ik HUG enjoyable vetiver oil van Jean Paul Myne.

Helpt dit allemaal niet? Dan snel terug naar de haarwerker. En wacht niet te lang. Liefst in de eerste maand al klagen, want zo heel lang krijg je geen garantie op een haarwerk. En laat je niet afschepen. Als het echt meer klit dan je gewend bent van eigen haar of andere haarwerken dan is het dus niet normaal.

Is het vooral een pluk die erg klit? Dan kan het zijn dat die verkeerd is ingeknoopt.
Haar heeft schubben en je kunt het haar dus maar op 1 manier knopen. Als je haar op zijn kop in je haarwerk knoopt, dan gaan de schubben in elkaar klitten omdat ze niet meer allemaal dezelfde kant op lopen. Dan is gewoon een fabrieksfout.
Waarschijnlijk heeft de knoopster een pluk haar laten vallen en gedacht dat ze nog wel kon zien wat boven en onder was, omdat ze het zonde vond om het haar weg te gooien.
Dan moet het haarwerk terug worden gestuurd naar de fabriek zodat ze de pluk opnieuw kunnen inknopen.
Dan is het dus wel handig als je oude haarwerk nog draagbaar is. De eerste keer lukt dat uiteraard niet maar na je eerste haarwerk is het handig om te zorgen dat je oude haarwerk nog draagbaar is voor als er wat met het nieuwe haarwerk is.

Is terugsturen om welke reden dan ook niet mogelijk? Weet dan dat ik het ook voor je kan oplossen. Alleen kost het dan uiteraard wel geld. Ik ben er afhankelijk van de grootte van de plek zo’n 2 tot 4 uur mee bezig en dat kost zo’n 90 tot 180 euro.
Uiteraard kan je haarwerker mijn rekening ook betalen maar overleg dat wel altijd vooraf.